Å stå ved bagasjebåndet og innse at kofferten din ikke dukker opp, er en situasjon ingen reisende ønsker å oppleve. Det kan skape stress og frustrasjon, spesielt når du er langt hjemmefra. Heldigvis har du rettigheter som kan hjelpe deg i en slik situasjon. I dette innlegget gir vi deg en oversikt over hva du bør gjøre hvis bagasjen din er forsinket eller tapt, og hvilke rettigheter du har som passasjer.
I dette innlegget:
Hva gjør du når bagasjen er forsinket?
Det aller viktigste er å få gitt beskjed til flyselskapet om at bagasjen din ikke har kommet, gjennom å få fylt ut en såkalt «Property Irregularity Report» (PIR-rapport). Dette dokumentet bekrefter at bagasjen din er forsinket eller tapt og er nødvendig for å kunne motta kompensasjon for forsinket eller tapt bagasje senere. Rapporten registreres i et globalt søkesystem og har et referansenummer på ti tegn (fem bokstaver og fem sifre, f.eks. OSLSK54321).
Se etter flyselskapets skranke i området for bagasjeutlevering for å få gitt beskjed og få fylt ut en PIR-rapport. Om flyselskapet du ankom med ikke har en egen skranke, så kan det være skranker som håndterer bagasje for flere flyselskaper så vær på utkikk etter flyselskapets logo. Har du hatt mellomlandinger på reisen din og flydd med flere flyselskaper, ta kontakt med det siste selskapet du fløy med.
Det er viktig å få gitt så detaljerte opplysninger som mulig om bagasjen som er borte, samt kontaktinformasjon. Hvis du er i utlandet og har begrenset mobiltelefontilgang, kan du oppgi nummeret til hotellet eller e-postadressen din som alternative kontaktmetoder.
Flere flyselskap lar deg også fylle ut PIR-rapporten digitalt. Dette kan for eksempel være nyttig om du ankommer sent og bagasjeskranken er stengt, eller om du har lite tid og må fortsette reisen. Forbrukerrådet har en veldig god oversiktsside med lenker til slike skjema for mange flyselskaper.
Hvis bagasjen ikke har dukket opp har du en frist på 7 dager til å gi flyselskapet beskjed og få opprettet en PIR-rapport. Det anbefales at du drar tilbake til flyplassen dagen etter hvis du ikke klarer å komme i kontakt med flyselskapet direkte eller klarer å få fylt ut en PIR-rapport digitalt.
Dine rettigheter ved forsinket bagasje
Du har rett til å få dekket rimelige og nødvendige utgifter til klær, toalettsaker og lignende av flyselskapet. Hva som anses som nødvendig, avhenger av hvor lang tid bagasjen er borte og reisens formål. For eksempel vil behovene være forskjellige om bagasjen ankommer senere samme dag eller om den er forsinket i flere dager. Flyselskapene refunderer normalt 50 % av kostnadene for klær, da disse kan brukes igjen ved senere anledninger. Utgifter til toalettsaker og nødvendige hygieneartikler dekkes vanligvis i sin helhet.
Ta vare på alle kvitteringer for nødvendige utgifter. Et tips er å bruke mobilen til å ta bilder av papirkvitteringer underveis. Når du har fått tilbake bagasjen, må du sende et skriftlig erstatningskrav til flyselskapet innen 21 dager etter at du har motatt bagasjen.
Merk at ved forsinket bagasje på hjemreisen er erstatningsmulighetene mer begrenset. Flyselskapene dekker vanligvis ikke utgifter til artikler du sannsynligvis har hjemme, med mindre det er spesielle behov som medisiner eller utstyr til en spesiell anledning.
Reiseforsikringen kan gi bedre dekning
En reiseforsikring kan gi deg bedre dekning enn flyselskapet, ofte med høyere erstatningsbeløp og færre begrensninger. De fleste reiseforsikringer dekker for eksempel utgifter ved bagasjeforsinkelser over et visst antall timer, vanligvis 4 timer eller mer.
Selv om du melder forsinket bagasje til forsikringsselskapet, må du fortsatt få fylt ut en PIR-rapport hos flyselskapet. Hvis du ikke har en egen reiseforsikring, er et tips å sjekke om du kan være dekket gjennom kredittkortet du betalte reisen med eller gjennom arbeidsgiver.
Dine rettigheter ved tapt bagasje
Hvis bagasjen ikke har kommet til rette innen 21 dager etter ankomst, eller hvis flyselskapet erklærer den som tapt tidligere, har du rett til å få erstatning for innholdet.
Kontakt flyselskapet for å sende et erstatningskrav med dokumentasjon på verdien av det tapte. Flyselskapets ansvar er begrenset oppad til 1288 SDR (Special Drawing Rights) som tilsvarer ca. 18 000 NOK. For flyvninger som er utenfor EU/EØS kan beløpet være lavere.
Også her vil en reiseforsikringen ofte gi bedre dekning enn flyselskapet. Forsikringsselskapene kan derimot ha noe ulik praksis; noen lar deg melde inn saken etter 21 dager, mens andre ber deg først søke erstatning fra flyselskapet først. Kontakt forsikringsselskapet ditt for informasjon om hvordan du skal gå frem.
Våre tips og erfaringer
- Reis kun med håndbagasje når mulig: Ved å unngå innsjekket bagasje eliminerer du risikoen for at bagasjen blir forsinket eller tapt.
- Pakk et ekstra skift i håndbagasjen: Om du må reise med innsjekket bagasje, så prøv å få plass til minst ett ekstra sett med klær i håndbagasjen. Skal du på badeferie? Ta med badetøy i håndbagasjen slik at du kan nyte stranden selv om bagasjen skulle være forsinket.
- Pakk medisiner og verdisaker i håndbagasjen: Dette inkluderer reseptbelagte medisiner, smykker, elektronikk og viktige dokumenter.
- Hvis dere er to på tur, bland eiendelene: Del eiendelene mellom de innsjekkede koffertene slik at dersom én koffert blir borte, har begge fortsatt klær og nødvendige ting. Dette reduserer risikoen for at én person står uten noe som helst ved bagasjeforsinkelser. Vi har reist mye men har vært så heldige å kun oppleve forsinket bagasje én gang på en reise til Miami. Vi hadde fordelt eiendelene mellom oss i de innsjekkede koffertene, så vi hadde begge tilgang til det mest nødvendige og kunne gå rett ut til bassenget fremfor å måtte haste ut på shopping.
- Bruk en sporingsenhet: Vurder å legge en sporingsenhet som for eksempel Apple AirTag eller Samsung SmartTag i kofferten din. Disse enhetene kan hjelpe deg med å lokalisere bagasjen din via mobiltelefonen hvis den skulle bli forsinket eller tapt.
- Ta bilde av kofferten og innholdet før avreise: Dette gjør det enklere å dokumentere bagasjen hvis den skulle bli borte, og hjelper ved krav om erstatning. Du kan også dokumentere koffertens tilstand før reisen, noe som er nyttig hvis den skulle bli skadet.
- Velg en koffert som skiller seg ut: En koffert i en unik farge eller med et særegent kjennemerke minsker sjansen for forveksling. Det gjør det også lettere å finne den hvis den kommer på avveie.
- Sjekk om hotellet kan hjelpe: Skulle du oppleve å miste bagasjen på tur, sjekk med hotellet ditt om de kan hjelpe deg med noen av artiklene du eventuelt mangler.
- Ha en reiseforsikring: Den kan dekke ekstra utgifter og gi deg høyere erstatningsbeløp enn flyselskapet alene. Tips: Om du ikke har en egen reiseforsikring, sjekk om du allerede er dekket gjennom kredittkort eller arbeidsgivers forsikringer.
Til slutt er det er verdt å minne om at de aller fleste reisende mottar bagasjen sin som planlagt. Ifølge International Air Transport Association (IATA) transporteres det årlig over 4 milliarder kolli med fly, og 99,57 % av disse ankommer sammen med eierne sine til rett tid.
Likevel kan forsinkelser og tap av bagasje kan skje. Ved å være forberedt og vite hvilke rettigheter du har, kan du redusere stresset om du skulle oppleve en slik situasjon.