De fleste har nok opplevd å komme hjem fra butikken med en matvare som ikke holder mål, enten det er sur melk før utløpsdato eller frukt som viser seg å være råtten inni. Likevel er det mange som lar være å klage. Grunnene til dette kan nok være mange; alt fra at man ikke har tid til at man er redd for å bli sett på som vanskelig. I dette innlegget ser vi nærmere på hvordan du går frem for å reklamere på dagligvarer hos de største matvarekjedene.
I dette innlegget:
Digital reklamasjonsløsning hos Joker, MENY, SPAR
Er du Trumf-medlem kan du benytte en digital reklamasjonsløsning for å reklamere på varer kjøpt hos Joker, MENY og SPAR.
Når du registrerer ditt Trumf-medlemskap ved kjøp, lagres kvitteringen automatisk på din Trumf-profil. For å reklamere på en vare, logger du inn på profilen din via appen eller nettsiden til Joker, MENY eller SPAR. Der velger du den aktuelle kvitteringen, markerer varen du ønsker å reklamere på, og sender inn en reklamasjonsforespørsel med et bilde av varen. Merk at refusjonen gis som Trumf-bonus ved bruk av denne løsningen.
MENY har laget en nyttig video som viser fremgangsmåten, tilgjengelig her. En tilsvarende video for SPAR finner du her.
Vi har selv benyttet disse klagefunksjonene flere ganger. Det har fungert knirkefritt, og vi synes det er veldig greit å slippe å måtte dra tilbake til butikken. Under ser du et eksempel fra en reklamasjon vi gjorde på to avocadoer hos MENY. Denne ble godkjent og vi fikk da tilbake 29,90 i Trumf-kroner på konto.

Er du ikke Trumf-medlem kan du også reklamere digitalt gjennom å benytte kontaktskjemaene til de ulike butikkene (husk at det alltid er lurt å legge ved et bilde av varen):
Du kan selvsagt også ta kontakt direkte med butikken for å reklamere.
Reklamere hos andre matvarekjeder
De andre kjedene i NorgesGruppen, Gigaboks, KIWI og Nærbutikken, har ikke støtte for den samme enkle digitale reklamasjonsløsningen som Joker, MENY og SPAR. Hos disse må du derfor ta kontakt med butikken direkte (KIWI har derimot et kontaktskjema på nett som kan brukes).
Hos Bunnpris, Coop og Rema 1000 må du også ta direkte kontakt med butikken du handlet i for å reklamere. Rema gir deg for eksempel alltid bytterett, selv uten kvittering på kjøpet, om du ikke er fornøyd med kvaliteten på en vare. Coop har en «Garantert fornøyd» matvaregaranti som enten gir deg et nytt produkt eller pengene tilbake. Vi har tidligere klaget på en vare kjøpt hos Coop Obs ved å ta direkte kontakt, noe som gikk helt fint selv om vi ikke hadde kvittering for kjøpet.
Oppsummering
Å kunne klage digitalt – enten via en app eller nettside – kan gjøre det enklere å få refundert en vare, særlig for de som synes det er ubehagelig å klage eller har en travel hverdag. Som nevnt har vi svært gode erfaringer med den digitale løsningen til Joker, MENY og SPAR. Samtidig har vi heller ikke hatt problemer med å få refusjon ved å ta direkte kontakt med butikkene i andre kjeder, selv om dette ofte krever at man tar direkte kontakt med butikken noe som gjør det mer tungvint og tidkrevende.
I noen tilfeller kan det også være mest praktisk å ta kontakt direkte med produsenten av varen. Vi handler iblant i Sverige, og har to ganger opplevd å få varer som ikke var i orden. Da tok vi kontakt med produsenten (kontaktinformasjon finner du på produktet) og fikk elektroniske gavekort vi kunne bruke på neste handel.
Uansett hvilken kanal du velger, oppfordrer vi alle til å være aktive forbrukere og si ifra når en matvare er skadet, dårlig eller ikke har den kvaliteten man forventer.